In dit nummer
-
Olifanten trekken de aandacht, mieren doen het werk
In fondsenwervingsland woedt een discussie tussen twee stromingen: ‘donor centered fundraising’ versus ‘community centered fundraising’. Volgens het betreffende artikel op de site van Vakblad Fondsenwerving is de ‘donor centered fundraising’ (DCF) de dominante stroming en de ‘community centered fundraising’ (CCF) de criticaster van deze dominante stroming. De discussie is zo verhit geraakt dat denktank Rogare er een discussiepaper over gemaakt heeft. Rogaredirecteur Ian MacQuillin schrijft dat het probleem zich niet makkelijk laat oplossen.
-
Jessica George over fondsenwerving
In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Deze keer: Jessica George, Senior Fondsenwerver bij VluchtelingenWerk: 'Ik kan niet werken voor een bedrijf waar winst maken de enige drijfveer is.'
-
Free publicity op social media (zonder een cent te betalen)
De persvoorlichter in fondsenwervende organisaties benadert zijn contacten in de traditionele media volop, als het goed is tenminste. Doorgaans ziet hij bij zijn pogingen free publicity te creëren echter invloedrijke socialemedia-accounts over het hoofd. Dat kan anders, betoogt oud-journalist Teije Brandsma, die fondsenwervende organisaties en nonprofits adviseert over professionalisering van mediabeleid.
-
(On)vermogen
Afgelopen augustus verscheen er een nieuwsbericht op de website van RTL Nieuws dat ik vrij opvallend vond. Het vermogen van de superrijken groeit zo snel dat ze niet in staat zijn om het weg te geven. De Giving Pledge, het initiatief van een aantal superrijken om een groot deel van hun vermogen terug te schenken aan de maatschappij, dreigt te mislukken als de deelnemende miljardairs niet snel een tandje bijzetten. Zo hard kan het dus gaan met vermogensgroei!
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina